tiistai 12. heinäkuuta 2011

viktor krum ja vaaleanpunarusettisia kissoja

anteeksi, tämän tekstin oli tarkoitus ilmaantua tänne jo eilen, mutta sähkökatkon vuoksi se ei onnistunut...

olin eilen laiska, enkä jaksanut katsoa liekehtivää pikaria (kiitos poliisiopisto 6:sen, oli muuten loistava!), joten katsoin tänään kaksi potteria peräkkäin; eli liekehtivän pikarin ja feeniksin killan, kuten otsikostakin sen voinee päätellä. tulee taas varmasti joku romaani tästä, mutta mä oon vieläkin ihan itku silmässä ton vitosen takia. ja kyllä te tiedätte miksi...

mutta aloittakaamme liekehtivästä pikarista. se on toisteksi kolmanneksi paksuin kirja, mutta leffana pidempi kuin feeniksin kilta. empire-lehden potter-spesiaalista tulin lukeneeksi, että ne aikoivat alunperin pilkkoa liekehtivän pikarin kahteen leffaan. se tuntuu vähän utopistiselta, mutta omasta mielestäni nelosesta alkaen kaikki kirjat olisi voitu pilkkoa kahdeksi leffaksi. mun mielipide vaan, huom. mä olisin itse ehkä tykännyt, jos ne olisivat pilkkoneet likehtivän pikarin kahtia; se viimeinen kolmivelhoturnaustehtävä jäi vaisuksi, eikä siinä ollut sitä, kun toffee tulee tapaamaan harryä sairaalasiipeen ja muutenkin siitä olis ehkä saanut paremman. okei, myönnän etten ole mikään leffa-arvostelija, mutta musta siitä vaan ois saanut paremman.

ehkä mä skippaan noita hölynpölyjä, joita oon tuohon jo kirjoittanut. aloitetaan positiivisilla jutuilla. eli viktor krum! ♥ oikeasti, voiko komeampaa urheilijaa olla? okei, ron on kanssa aivan ihana, komee ja seksikäs, mutta krum on vaan jotenkin eritavalla seksikäs ja komea. aikuisemmalla tavalla? anyhow, mä olisin kyllä myös ollut kateellinen hermionelle krumista, kuten ne sen fanitytöt kirjassa (miksei niitä näytetty kunnolla leffassa? o.O). ne oli söpö pari, ja ron oli ihanan mustis. ♥ tykkäsin kyllä myös muista durmstrangin pojat oli aika komeita. tosin ne kai harrastaa aika paljon pimeää taikuutta, joten ehkei niistä ois "normaalille" noitatytölle mieheksi. ellei tietty ole joku kuolonsyöjä... harryllä ja ronilla oli muuten aivan järkyttävät ne niiden hiukset! oon aina inhonnu niiden hiuksia tässä nelosleffassa, yäk kuinka pitkät ne on eivätkä ne sitä paitsi sovi kummallekaan...

mä hyppään vaikka weasleyn kaksosiin. niin ihania! siinä tanssiaisharjoituskohdassa, kun ron joutuu tanssimaan mcgarmivan kanssa, ne oli just sellasia "kunnon" weasleyn kaksosia. varmana ron sai kuulla tuosta aika pitkään. musta fred oli tosi sulonen pyytäessään angelinaa parikseen tansseihin. kuka poika oikeasti kehtaa pyytää tyttöä tansseihin noin julkisesti? ei ainakaan mun tuttuihini kuulu ketään tuollaista. angelina oli kyllä kanssa tosi onnekas (ennen seiskaa...). ne näyttivät muuten aika söpöiltä, fred ja angelina siis, niissä joulutanssiaisissa. kyllä, mä bongasin ne sieltä. fred ainakin osaa tanssia! ja georgellakin oli pari, en kyllä tiedä kuka (jollain foorumilla ne epäilivät aliciaa, joten sovitaan, että se oli alicia). mut molemmat kaksoset oli tosi söpöjä. mua harmittaa hirveesti, ettei percy ollut siellä. tai siis sehän oikeesti esiinty nelos kirjassa, mut miksi ei sitten itse leffassa? ehkei se sitten mahtunut...

hermione oli kyl ihana tossa nelosessa. tosin sillähän oli erivärinen puku, kuin kirjassa, mutta ketä se loppuviimeks haittaa? ei mua ainakaan. fleur oli myös nätti. miks muuten niillä beauxbatonin tytöillä oli samanlaiset mekot? durmstrangin pojat mä nyt ymmärrän, mutta hei! kuka tyttö haluaa esiintyä tollasessa tapahtumassa samanlaisissa mekoissa? o.O ja nehän muuten esitettiin kaikki veeloina, vaikka ainoastaan fleurhan (plus tietty gabrielle) oli osaksi veela. ja niillähän oli poikian siinä koulussa. olisivat nyt taas lukeneet ne kirjat!! pöh. vauhkomieli oli muuten loistava. vaikka se siis olikin kyyry jr., ihan sama. loistava hahmo kuitenkin!

sitä mun piti nelosesta ihmetellä, että miten ihmeessä pimeydenvoimilta suosautumisen luokka oli yht'äkkiä siirretty ennustusten paikalle. tai ainakin niiden piti mennä ne samat portaat alas, kuin azkabanin vangissa ennustusten luokasta tultaessa. tiedä häntä. muuta hassua nelosessa ei tainnutkaan olla. perun puheeni! myös huispauksen maailmanmestaruuskisat olivat laimeasti tehty, ja bill ja charlie puuttuivat. MIKSI, oi miksi ne eivät olleet siinä? charlien olis pitänyt olla myös kolmivelhoturnajaisissa, vaan ei. mälsää...

nyt mä siirryn sitten vitoseen. mulla ei ole mitään käsitystä siitä, miksei mulla ole mitään mielikuvaa feeniksin killasta leffana, kun taas kirjana se on hyvin mun päässäni. aina kun oon nähny joitain pätkiä vitosesta joissain youtube-videoissa, oon sillein, mistä hitsin leffasta tääkin nyt on? häiritsevää! enkä mä edes tiedä mistä se johtuu! mutta vitosessa niitä outouksia vasta onkin!

ensinnäkin ankeuttajat olivat muuttuneet, mutta se nyt ei ollut suuri menetys. kuolonsyöjien naamiot olivat muuttuneet paremman näköisiksi sitten edellisen leffan. dumbledorella EI OLLUT niitä sen puolikuulaseja! o.O kerrotteko mitä ihmettä?!? tai siis nehän on dumbledoren tavaramerkki, ei se voi esiintyä ilman niitä! käsittämätöntä. ne eivät myöskään käyttäneet sitä tavallista rautatieasemaa, sitä mistä ne tulee tylypahkaan (ne käyttävät sitä myös brittisarjassa sydämenasialla, btw, aivan ihana sarja ♥). ne tuli ja lähti joltain aivan randomlaiturilta, joka oli keskellä metsää. joo mitä häh? mihin se asema katosi?

vitosessa oli myös muita outoja juttuja. okei, esim. hagridin mökki oli omalla (siis kolmosleffassa sille annetulla) paikallaan ja rohkelikkojen oleskelutupa oli sellainen kuin kolmosessa, mutta kyllä niitä outouksiakin oli. tai siis mä en ainakaan muista lukeneeni, että pimennon työhuone olisi ollut vaaleanpunainen. ne kamalat vaaleanpunaisilla ruseteilla varustetut kissataulut kyllä, ja teekupit sun muut, mutta että siitä olisi tehty vaaleanpunainen? kamalaa.

hahmona pimento on kyllä aivan loistava, mutta en missään nimessä haluaisi häntä omaksi opettajakseni. mieluummin liittyisin albuksen kaartiin. se muuten kuulostaa suomennettuna jotenkin hienommalta kuin ”dumbledore's army”, vai oonko mä vaan niin tottunut siihen? feeniksin killasta muuten puuttui yksi hyvin tärkeä, ja toinen ehkä hieman vähemmän tärkeä, jäsen. nimittäin kaartin ilmiantanut marietta, sekä iki-ihana angelina johnson. häiritsevää, etteivät ne muuten näyttäneet lainkaan huispausta vitosessa! sehän oli yks pääjutuista, että huispaus kiellettiin, malfoy solvas ensin harryä ja sitten weasleyn perhettä, jonka jälkeen harryn ja kaksosten luudat takavarikoitiin. mikä järki siinä oli etteivät ne sitä näyttäneet? o.O angelinaa niillä ei ollut, koska liekehtivässä pikarissa angelinaa näytellyt nainen, ei päässyt siihen. mikä vääryys! mutta sitten mariettaan. mua häiritsee hirvittävästi, että ne tekivät chosta syntypukin albuksen kaartin paljastamisesta. Eikä siihen mitään totuusseerumia tarvittu! marietta kertoi sen kyllä aivan itse, koska tytön äiti oli töissä ministeriössä. myös juttua seurannut dumbledoren pako oli tehty väärin; dumblerodehan tainnutti kaikki, kingsleyn myös, ja pakeni, eikä tolloin faweksin avulla. okei, toi oli vaikuttavampi, mutta hassu silti.

paoista puheen ollen, mitä mieltä olitte fredin ja georgen paosta? ei hyvä. kirjassa huomattavasti parempi, siinä niillä oli riesukin! tää oli jotenkin laimea tää leffapako; siinä ei ollut suota, eivätkä ne yrittäneet tuhota niitä. tästä johtuen myös pimennon erottaminen jäi laimeaksi, mä odotin, että riesu olis potkinut pimennon ulos mcgarmivan kepin avulla. vaan ei niin ei. pimento ei muuten myöskään tunkenut kättään harry ja siriuksen keskusteluun, eikä harry varmistanut siriuksen katoamista oljolta, joka tietysti valehteli. sekin puuttui! ja se olis ollut niin ihana. plus sekin keskustelu lupinin kanssa puuttui, kun harry kysyi siltä ja siriukselta muistosta, jonka harry oli ruikulin, sori, kalkaroksen päässä nähnyt. sekin ois ollut mukava keskustelu nähdä.

olin muuten iloinen, että harry ja kumppanit lensivät lontooseen threashaleilla, mulla oli jotenkin sellainen kuva, että ne olisivat lentäneet sinne luudilla. se mielikuva oli kuitenkin siitä alusta, kun harry vietiin killan vartioinnissa kalmanhanaukio 13:sta. tonks muuten kuvattiin aivan ihanasti, tässä, ei niissä muissa..., ja mä huomasin myös sen, että se kompuroi siinä mennessään sisään ruokasaliin. awws. bellatrixin kuva mustien sukupuussa oli muuten hämmentävä; tai siis siinä oli helena bonham carter, kun niissä muissa oli joitain random hattupäisiä, vanhanaikaisia velhoja ja noitia. bellatrix ei jotenkin sopinut siihen joukkoon.

mutta ei mun auta valittaa, koska feeniksin killassa esiteltiin about tsiljoona hyvää hahmoa (miksi hitossa bill ei ollut siellä?); tonks, luna, bellatrix, kingsley, ruaah ja albuksen kaartin jäsenet. neville oli ihana. mun kävi sitä niin sääliks, kun bellatrix oli karannut vankilasta ja sitten siellä salaisuuksien osastolla, kun se oli jo kostamassa vanhempiensa puolesta. miksi ne eivät muuten näyttäneet sitä sairaalakohtaa kirjasta? se olis ollut ihanan liikuttava, ja nevillen vanhemmatkin sekä augusta-mummi oltais nähty paremmin. (: että vaikka bella kuuluukin mun lempihahmoihini, niin kyllä se seiskassa sai ansionsa mukaan. siriuksen kuolema oli muuten raiskattu täysin!! aivan perseelleen! sen oli tarkoitus naljailla bellalle, ja kuolla vasta toisesta kirouksesta, eikä noin vain suoraan! hemmetti sentään.... tärkeän hahmon kuolemaa ei saisi noin vain pilata!

vielä loppuun valitan vielä siitä, ettei harryn haastattalua ollut leffassa. se se vasta oliskin ollut hauska nähdä, varsinkin kun haastattelijana toimi ihanan kamala rita luodiko. mikä ämmä. mutta toisaalta, kuka olisikaan siihen hommaan parempi? eli olisivat saaneet pätkästä feeniksin killan kahtia; kirjana paljon liekehtivää pikaria pidempi, mutta leffana lyhyempi. mikä logiikka siinäkin on?

anteeksi jos vain haukuin tuon vitosen. se on hyvä leffa, mä vaan huomaan liikaa siitä poisjätettyjä asioita. narskut on kivoja. (:

ps. eikös ginny seurustellut dean thomasin kanssa? ja dean oli se tummaihoinen poika leffoissa. miksi sitten feeniksin killan lopussa ginny kävelee asemalle läheisissä tunnelmissa seamus finniganin kanssa? ongelmia. eikä sirius muuten antanut harrylle sitä peiliä, ai ai ai.

Ei kommentteja: